my world

Saturday, March 15, 2014

@puskep lenggong

assalam.....

alhamdulillah aku selamat sampai di puskep lenggong tepat jam 1 petang bersama mak,abah dan ayah mie sekeluarga. kami sampai awal dan sempat makan tengahari sebelum aku ditinggalkan keseorangan disana..huahuahua...
ok jom mulakan cter....
first2 masuk gate puskep dah agak dahh suasana membahang....tersangat membahang....
sampai dipadang kawad aku terus ke kaunter check in... dah dapat senarai khemah dan selimut then aku terus g chop tempat bilik... punya la jao nun diatas bukit sana... yang paling aku terkejut ialah kene duk dalam khemah ala2 tentera kot... masuk jew khemah peluh2 jantan kuar bak air paip...atoyaiii cm mne lah aku nak hidup disini selama 4 hari ni...fuhhh nak meraung jew aku rasa time tu...
satu khemah ade 12 orang tdo plak atas alas canvas askar tu... tandas plak nun jao dibawah reramai...ade satu kolah besar tu mandi...kalo pompuan plak sama cm kami la cuma bezanya pompuan duk lam umah...huhuhu.... mandi jugak kat luar...then aku terus pi kat mak...tunjuk muka agar mak tahu yang aku betol2 xselesa kat sini...hahaha.... then dorang bagi moral support...so untuk elakkan aku terus nampak down depan dorang, aku suh doraang balik cepat...huahuahuha....pas dah angkut semua beg2 naik lam bilik aku terus ke surau yang ado kipas tu...boleh la kurangkan kepanasan sikit,,,,, dalam kul 5 cm tu dorang suh turun pakai pakaian sukan... alamak kne buat water confident la... takotnya.... alhamdulillah aku dapat jew buat dengan jayanya... hahahhaa pakai kasut baru masuk kolam...
disempanjang kem di lenggong 4 kali kami masuk kolam muhibbah(kolam lumpur yang baunya amat2 menusuk hidung) hahuahua....kami dibahagi mengikut grup...aku grup 5( 7 pompuan 5 laki) kumpulan kami semuanya sekepala dan sejoin... nxt day kami buat rakit...bukan main payah nak buat akhirnya kami orang last masuk kem dek hanyut ditarik air...jenuh pihak rescue datang tarik rakit kami...hahhaha lawak pon ade n rasa down pon ade time tu....imagine kul 730 kami masih lagi atas rakit sambil dengar laungan azan yang mulia...huahuahuah....hari khamis diteruskan dengan aktiviti bearing...masuk hutan,masak dalam hutan,pas makan n cari kayu api tu kami dibenarkan pulang bersama2 kayu2 tersebut...jenuh ja jugak la nak sampai ke puskep tu...lepas mandi dan solat kami dikehendaki ke padang kawad dengan membawa diri jew... meaning that jam, nset,selimut, cadar, bantal semua xleh bawa... bawak badan jew la... dalam kul 7 malam kami bergerak ke tapak perkhemahan...diberikan 3 batang mancis dan tali kami membina kubu pertahanan dan khemah...huahuahua...best gak la...waktu tu kami dibekalkan dengan lampu gasoline 1, 4 ekor ikan kering, 6 biji telur ayam, seplastik beras..air kne bawak sendiri. pas makan, kami berkumpul depan air dan masing2 cerita menegnai diri masing2... well disebabkan kumpulan gua terdiri daripada 4 org ostaz dan seorang ustazah so bnyak cter2 keagamaan la... waktu berlalu tanpa disedari... kami xtau la waktu pukul bape...semua grup dah mula nak melelapkan mata, termasuklah grup kami, tut2 lontaran peluru( air busuk) menerjah masuk kekubu kami... berbalas2 tembakan selamat sejam la kot...(xdejamkan) then kami diminta merombak kembali khemah dan beredar dari situ...jam waktu disurau menunjukan pukul 4 pagi.... arghhh ngatok dan letihnya... tidak abis dengan aktiviti khemah tadi kami dikehendaki mengikat mata masing2 dan berjalan mengikut kumpulan...makaiii masuk terowong, naik bukit semuanya dengan mata tertutup... dan macam cter ali baba dah gua rasa...hahaha...alhamdulillah aktivitu tu selesai jam 6 pagi... ingatkan dah boleh masuk mandi, rupenya masih kne masuk kolam muhibbah buat kali terakhir tuk nyanyi lagu majlis amanah rakyat...huahuahuahua,.....bayangkan kul 6 pagi duk lam kolam tu....atoyaii......setengah jam pas tu kami dibenarkan ke khemah masing2, mandi, solat subuh...malangnya pas mandi jew aku terus collapse sehingga kul 8 pagi...huahuahua....jummat yang indah diisi dengan majlis penutup oleh jurulatih puskep... then dalam kul 11 pagi kami dah boleh gerak ke kl........ alhamdulillah sedih dan gumbira bila kat puskep ni...bnyak pekara gua belajar tuk jadi seorang pemimpin....seorang yang mempunyai ketahanan fizikal dan mental....(bagiku yang dah kene plkn ni aku rasa program ni lebih 10x mencabar dari plkn..seriously!!!!
tgok la gambar2 ak kat puskep tu.....
pintu masuk ke asrama

jumaat kul 11pgi dah nak ke kl....

pandangan dari jambatan masuk asrama


kolam rakit & water confident

khemah lelaki

suasana sauna khemah lelaki

jalan nak ke khemah

pandangan dari padang kawad

kolam muhibbah a.k.a musibbah





cter pasal yang dekat hotel kl tu akan menyusul ye....

No comments:

Post a Comment