my world

Monday, November 12, 2012

@ rayaku cerita ku....

* diingatkan entry kali ni saatlah berjela2....


Salam semuanya…

Alhamdulillah cuti raya haji berserta midsem break sudah pon berlalu…
Seronok betol la cuti sampaikan xmoh lagi balik study ke SA ni…nak terus duk umah jaga mak n abah…
Alhamdulillah semuanya selamat…punyalah xsaited aku nak balik kampong sampikan dah xlalu nak makan pada 23 oktober tu.. hehe.. Alhamdulillah tepat pukul 9 malam aku dah already berada dalam bas dengan perasaan yang teramat gembira dan terbayang suda wajah kedua ibubapaku yang already tggu akan kepulangan aku…wahhh seronoknya…
Perjalanan kami yang lama dirasakan amat2 singkat…tepat pukul 6.25 pagi rabu…aku telah selamat menjejak kaki ke bumi pengkalan chepa…wahhh bersyukur sesangat aku….rindu kat kampong kini terubat… aku telah mengambil keputusan untuk berjalan kaki balik kerumah… Alhamdulillah kepulangan aku mmg sudah ditunggu2 oleh mak… sesampai di gate aku terus kol mak yang dah ready mau solat subuh dan bersiap sedia nak pergi menjemputku distesen bas…heheh… xpe lah mak…beg ore bukannya berat pon..boleh jalan kaki jew…
Udara yang nyaman lagi bersih dikampung mmg berbeda dari SA ni….sejuk jew pemandangan di kampong…weee bestnya…setelah selesai solat subuh…seperti biasa aku dan mak akan berbual2 panjang sampai terbik matahari… macam2 yang kami bualkan…antaranya kehidupan aku ngan housemateku…. Keadaan kampong halaman dan keadaan saudara maraku sepeninggalan ku…
Hari tu mak n abah puasa sunat sempena wukuf di arafah….genablah setahun mak n abah pulang dari mekah…. Tapi segala cerita di sana masih segar diingatan mak n abah….masih Nampak dimata mereka akan keceriaan mereka disana… oleh kerana aku sebulan lebih xbalik rumah…so dengan keadaan abah yang kurang sihat so segala halaman rumah agak tidak kemas…rumput panjang disana sini… so aku telah nekad tuk memotong segala rumput2 yang panjang itue….alhamdulillah 2 hari jugak la nak bersihkan balik halaman rumah tu… segalanyan aku lakukan dengan iklas coz semua tum mg kerja2 yang aku rindukan untuk dilakukan…sekarang baru Nampak bersih dan sejuk mata memadang…
Raya taon ni semuanya ade… malam raya tum mg meriah gila2 la…seronok…kali pertama beraya bersama abang2 ipar ni… best2!!! Malam raya tu kami tdoq kul 2 pagi dek bercerita sakan..heheh…ade saja yang ingin dikongsikan…hahaha…..taon nil ah umah kami raya xbuat preparation…juz buat bihun goreng jew tuk raya…hehe..sempoi jew… semuanya dah muak dengan makanan raya…so bihun goreng jugak yang mnjadi pilihan…hehe.. oleh kerana semuanya dah balik so kami pergi solat asing2… aku naik moto sendirian dan diikuti oleh dua biji kereta… taon ni yang paling sedih coz aku xsempat nak bertakbir raya sesame di masjid… sesampai jew aku di surau berkenaan semuanya dah mula mengankat takhbir..huhuh…. pintu gate rumah po  xsempat nak kunci coz dah dengar surau lain dah solat…fuhhhh selalunya akulah yang akan kunci gate dan  pergi paling lewat…huhuh…sib baik xde pe2 yang terjadi…huhu…aku ingatkan solat raya haji ni dalam kul 8 suku…tapi sebenarnya kul 8 dah start solat…..kalo solat aidilfitri mmg la kul 8 setengah baru mula…huhuh….
Sesudah solat kami segera pulang tuk menikmati juadah raya….(uncle ade ntar nasi impit ) makan2 sekadar mungkin dan bergegas ke tempat qurban…. Taon giliran kak ni yang qurban…so aku dan kak ni bergegas ke tempat qurban… mak n yang lain masih dirumah dan akan menyusul kemudiannya…meriah sungguh tempat qurban ni…ade tiga ekor lembu dan lembu yang kak ni ambil ni yang paling manja…lembu 1 harga rm380, lembu 2 rm 400 dan lembu 3 yang kami ambik ialah rm450…warna putih susu…chantekkk….meriah dengan telatah kanak2 dan orang dewasa yang masih dengan jenaka masing2…Alhamdulillah suasana pada hari tu mmg meriah….dengan cuaca yang baik lagi…oleh kerana hari raya tu jatuh pada hari jumaat so agak kalut la pihak lelaki tuk pergi solat jumaat lagi…. Bergegas kami pulang kerumah tepat kul 1230 tghari setelah selesai mengambil bahagian masing2…. Balik,bersiaap dan terus ke masjid….dek x cukup tdoq semalam aku ketiduran selepas balik dari solat jumaat..hanya mak,abah, dan mie jew yang masih mengagih daging qurban… dalam kul 3 aku tersedar coz bunyi engine kenderaan yang masuk ke  pouch rumahku…mak sedaraku dan keluarganya sampai…Alhamdulillah makin meraih…aku bergegas bangun dan menuju ketempat dimana mak sedang mengagihkan daging2 tersebut…mak suh aku memotong tulang2 tersebut kepada bentuk yang agak kecik…nanti senang nak dibahagikan…kami berbual,makan2,berseloka dan bermesra bersama dan sesudah asar setelah mak sedaraku pulang aku dan kakakku mie pergi mengagihkan daging2 berkenaa…seronok..mmg menjadi tugasku n mie tuk agihkan daging2 tersebut…petang tersebut jugak kami mengadakan bbq….bakaq daging secara besar2an..hehhe….
Tepat pukul 6petang…my uncle n his family plak datang…. Seronok…aku jugak la yang membakaq daging tersebut dan dibantu oleh kak ni…. Hehe…. Tapi once uncle datang aku terus cabut coz my uncle ni mmg tere bab2 bbq ni… dialah yang selalu suggest nak buat bbq….
Cuaca sudah mula gelab…malamnya kami makan daging bakaq besama2….menunya ialah…daging bakaq,perut lembu,air asam,kicap pedas, air cococola,kek secrect resepi….meriah gler… ingat nak beli ice cream vanilla nak buat float tapi raya ann semua kedai tutup so minum code jew la….huhuh…mmg meriah gler la malam tu..seronok… kek tu simbolik bufday mak n abah… abah 2 hb dan mak 27 hb…kedua2nya bulan oktober… semoga mak dan abah dipanjangkan umur,dimurahkan rezeki,diberi kesihatan berpanjangan,dirahmati dunia dan akhirat,dan bahagian dunia akhirat…amin….
Ok tu saja tu raya pertama…. Raya kedua penuh dengan undangan raya, dan kakakku punyai suami plak yang akan buat qurban…hehehe…sambung nanti ye…bye…


Hari kedua raya diteruskan dengan bagun seawal 6 pagi untuk solat subuh… Alhamdulillah… dah cukup tidoq semuanya…oleh kerana hari ni aku x pergi ke tempat qurban…so aku sambung tdoq balik..heheh…. tepat kul 8 pagi aku bangun tdoq jew, mak n mie bru sampai umah, depa pi ntar bekas tuk letak daging kat tempat qurban. Mak bawak iman balik bersamanya… malangnya iman masih tdoq waktu aku bangun tu… lepas mandi aku bersiap2 macam biasa dan bersarapan bersama… hari ni mak kne memasak bagi pihak my uncle… my uncle nak naik umah baru sok pagi so dye mintak mak tolong masakan hidangan tuk para tetamu… agak kalut jugak la waktu tu…kan time raya lagi… lagipon pembahagian daging tuk sesi kedua pon belum lagi diagihkan…huhuhu…kesian mak… hanya Allah saja yang tahu murninya tugas2 mak tu…mak xpernah merungut pasal kerja… so dengan rela hatinya aku membantu mak…. Dalam kul sebelas pagi tu…aku siap kupas bawang,kupas halia,dan pada petangnya buang tangkal cili…seronok jika lakukan kerja bersama terchinta kan..penat pon xterasa… waktu petang keadaanya agak bz sikit…. Ditambah dengan beberapa keluarga tetamu yang datang beraya, so disitu kerja2 memasak d’postpone dlu….  Lepas magrib suasananya amat seronok… bertemankan cahaya lampu dan angina yang sepoi2 bahasa kami bersama2 membantu mak menyiapkan juadah tuk esok…. Alhmadulillah segalnya berjalan dengan lancar walaupon agak bising ngan telatah anak2 kecil tu..heheh… kul 8 setengah malam aku telah diarah tuk pergi mengambil santan yang ditempah dirumah kak yah( 3 kilometer dari rumahku) suasana malam memang mengamit kesegaran…. Malam tu jugak aku membantu mak memotong serai,memotong udang,hiris halia dan jugak bantu kacau tumisan dalam kuali…hehehe…tepat pukul 11 malam semuanya dan beres…memasak pon dah siap…oleh kerana kesian akan mak yang sedang menyuci barang2 dapur tu…so aku dengan rasa rendah hati mengambil alih tugas mak tu… at least mak boleh la rehat2 sebelum masuk tdoq… mmg menjadi kebiasaan la kalo je buat kenduri,orang paling lewat tdoq is aku n mak..ya Allah berilah mak kekuatan dan kesihatan berpanjangan…amin…

Hari ketiga…merupakan saat paling bz… aku bangun seawal 6 pagi…lepas jew mandi aku terus turun bawah membantu mak…aku terus mengambil kacang panjang dan potong mengikut ape yang mak ajarkan… yess dah selesai.. mak plak bz menyediakan pulut kuning dan singgan pedas daging… Alhamdulillah tepat kul 8 pagi seperti yang dijangka semua telah beres…aku n pak muda telah menjadi pengantar makanan buat yang first round…semuanya selamat…balik2 jew umah…mak suh aku ntarkan makanan yang selebihnya…arghhh kali ni rasa malas jugak….dah la kne bawak kete manual….malasnya….”ade jugak la aku merungut malas nak bawak kete manual ni” astagfirullah..(lepas tu bru aku sedar kata2ku itu)sedih jadinya, bila dipikir2 balik…may be abah dengar kot ayat aku tu…dat Y la abah tertiba cakap t abah nak beli kete auto lah plak…!!! Sentappppp*gembira berchampur duka*suka coz dapat kete baru…sentap plak takot disebabkan aku abah nak beli kete bar utu..huhuh…ya Allah ampuni daku…L
Nak x nak aku kne jugak pi ntar…alhamdulillah semuanya berjalan ngan lancar…aku boleh bawak manual tapi lebih prefer auto lagi….kan3!!! korang setuju x ngan aku???hahhaha..lepas balik ntar barang tu…aku terus makan2 dek kelaparan dan berbual2 kejap ngan mak serta abah… yang lain2 dah berangkat kerumah uncle dah…so yang tinggal kat umah is aku,mak n abah… mak masih lagi menyuci  barang2 dapur dan aku terus naik bawak makanan,makan depan tv…. *jahat plak rase diri ni…sepatutnya aku bantu mak bersihkan barang2 tu* mak sorry ye… hari berlalu dengan pantas…Alhamdulillah semua makanan hbis… mak n abah pergi tepat kul 11 pagi dan akuuu xpergi pon majlis tu…malas plak rasenya…..dah la…xmoh cerita lagi tuk raya ketiga ni….sedih coz aku xdapat makan nasi pon ri2….* salah aku jugak*wawawawaw……




No comments:

Post a Comment