my world

Wednesday, September 12, 2012

# raya tahun ni....2012


Ramadhan la Mubarak.

Ahlan wasahlan ya ramadhan…. Bulan kebaikan yang kita semua tunggu2….
Seperti lagu man bai….”kumengharap kan ramadhan kali ini penuh makna, agar dapat kulalui dengan sempurna” sedihkan lagu ni…. Ramadhan pon dah berlalu hanya kenangan yang bias kita coretan tuk tatapan kita semua….first day of ramadhan… mmg simple…. Mak n abah sahur pon makan nasi dan ikan sardine jew…. Aku n amy mmg xmakan waktu sahur…kami bangun minum air masak then tdoq balik tuk kaka my…kalau aku lepas sahur mmg aku menghadap tv la…. Bukak jejak rasul uuu….. mmg kami berdua x makan sahur straight sampai abis puasa…. Mak n abah jew yang selalu makan…. Tu pon ade jugak yang mak n abah xlalu nak makan then dorang minum air jew…. Kesian kat mak n abah ann….
Keluarga kami mmg sempoi pasal juadah berbuka ni….makan ala kadar jew… bazar ramadhan? Aku pergi pon mase 29 ramadhan jew…tu kali pertama dan terakhir kami sekeluarga ke bazar ramadhan….  Keluarga kami mmg pertingkan masakan kat umah… makanan kat bazar mmg xmenarik dan xsedap langsung…. Adde saja yang kurang…. Tambahan pulak ade antara mereka yang menjual juadah yang semalam..haishhhh mmg xpatut….aktiviti bulan ramadha aku cm biaselah….pagi lepas subuh aku tdo balik…bangun kul 9, sarapan then mulakan tugas mengecat umah… FYI my lovely sista amy akan berkhawin pada 14 syawal ni.. so knelah siapkan rumah sikit…cat mana2 yang buruk jew… oppss bukan aku sorang tw…mak pon tolong sekali tw… mak mmg pakar dalam cat mengecat ni….sukanya melakukan activity bersama… penat dan letih pon xterasa…. Tambahan pulak dibulan ramadhan…. Alhamdulillah aku dan mak dapat siapkannya seminggu sebelum menjelang syawal yang mulia….hehe….dalam berpuasa tu ade la dalam 3 kali aku potong rumput dihalaman rumah tu..haishhh yang ni mmg penat gler….sib baik la aku start potong dalam kul 5 petang cm tu…cuaca pon dah redup…ade sekali tu dalam bulan puasa aku potong rumput 2 jam straight non stop…wowwww!!!!! Gler rrr….tangan pon dah macm pakinson dah…terketar2….mmg menjadi rutin harian dibulan puasa tuk menghantar?berkongsi juadah. Setiap petang mak akan menyuruhku menghantar juadah ke sanak saudaraku yang berda tidak jao dri rumahku(wahh ayat skima cikit) ala umah cdah…dalam kampong yang sama..hmmm kira3 5 kilo dari rumah aku…. Dekat jew….kami akan bertukar2 juadah…dan ini berjalan hinggalah habis bulan puasa….?????correction plezzz lepas puasa pon ntar jugak tpi jarang2…hehhehe…ya Allah kami redo dengan dugaan mu ni… pada 24 ramadhan tu abah demam… aku n mak rush abah ke hospital KB…. Alhamdulillah abah pulih…. 5 hari jugak la abah di wad…aku n mak serta amy mmg bergilir2 jaga abah…aku yang jadi pemandu mak ke hospital… sedih dan pilu aku tgok mak…iiye la bulan puasa plak tu…terpaksa bebuka ala kadar….dat Y lah aku n amy ke hospital dan berbuka bersama2 mak….. agar mak xmerasa sunyi…. Alhamdulillah doa kami termakbul apabila abah dibenarkan pulang sehari sebelum menjelang raya aidilfitri..Alhamdulillah syukur kepadaMu. Raya kami pon ala kadar….. first time raya mak xbuat ape2 kek dan kuah raya… semuanya amy beli dan kak ni yang kirim…. Tapi berjenis2 jugak la…. Aku dari awal ramadhan lagi suruh mak tempeh satay…. Nak meringankan beban mak kot… tahun ni kami juz buat bihun goreng + air blackcurent + satay + nasi impit berserta kuah kacang….  Mmg laku gler la…. Alhamdulillah semuanya habis….hehehe….coppsss pagi tu kami seperti biasa setiap kali pagi raya..bermaaf-maafan… itulah suasana paling sayu yang aku rasakan…ya Allah sihatkan dan panjangkanlah umur kedua ibubapaku….sesungguhnya hnya padaMu aku memohon…amin…Allah pelihara mak n abah dunia dan akhirat..amin….



No comments:

Post a Comment